Adreça desconeguda a La Villarroel

cartell de l'obra que es representa fins al 31 de març a La Villarroel

cartell de l’obra que es representa fins al 31 de març a La Villarroel

Aquest cap de semana hem tingut l’oportunitat d’anar al teatre i veure aquesta magnífica obra basada en la novel·la epistolar de l’autora nordamericana Kathrine Kressmann. Dos amics, un jueu americà, Max Einsenstein, i l’alemany Martin Schulse, separats en la distància però socis d’una galeria d’art a San Francisco, intercanvien un conjunt de cartes on es posa de  manifest la seva amistat que, amb l’ascens del nazisme a l’Alemanya de 1933, es va esmicolant fins arribar al distanciament i a un enfrontament cruel.

L’obra es mou entre dos eixos fonamentals: la tendresa i el dolor. De la tendresa inicial d’una amistat basada en la complicitat i el fruir dels plaers senzills de la vida (encara que amb una premonitòria ombra en la relació extramatrimonial de Martin amb la germana d’en Max), la relació evoluciona cap al distanciament, el menysteniment i el triomf final de la crueltat i la falta de compassió, allò que, en definitiva, ens fa verament humans.

Enllaç a Adreça desconeguda a La Villarroel

La casualitat (el capriciós atzar) ha volgut que abans d’anar a La Villarroel llegís una entrevista al director teatral Juan Mayorga a El País semanal, on afirmava que:

Me preocupa el teatro que se identifica con la víctima por parte del autor, el que invita al espectador a hacerlo (…) Prefiero, defiendo, el teatro que te invita a descubrir la bestia que nos habita. Mejor activar las alarmas frente a la negrura que muchas veces se encuentra dentro de nosotros.

Penso que l’obra dirigida per Lluís Homar en constitueix un gran exemple del que afirma el director madrileny, on els papers de víctima i botxí s’intercanvien sorprenentment en la representació. Malgrat que la intenció de l’autora en publicar el seu relat l’any 1938 era denunciar l’horror del nazisme (la seva degradació moral) i la postura aillacionista dels Estats Units davant els esdeveniments a Europa, crec que amb el pas del temps i la distància l’obra recull encara un drama més gran: l’horror que en major o menor mesura pot habitar en qualsevol de nosaltres quan ens veiem atrapats en el marc d’una tragèdia personal i universal.

adreça desconeguda: de la cordialitat i complicitat inicials

adreça desconeguda: de la cordialitat i complicitat inicials…

... al distanciament i la crueltats finals

… al distanciament i la crueltats finals

Afirma el propi director de l’obra en el catàleg de mà:

Serem testimonis de com l’ésser humà és capaç de mostrar el millor i el pitjor de si mateix. De què depèn que ens decantem per una opció o per una altra? Només de nosaltres mateixos. Malgrat que les injustícies comeses sobre nosaltres hagin estat infames, podem omplir de dignitat la responsabilitat del nostre destí. Es necessita, però, una gran dosi de coratge.

Un coratge que cap dels dos protagonistes demostrarà tenir...

Adreça desconeguda constitueix una obra magníficament interpretada per dos excel·lents actors: Lluís Homar i Eduard Fernández. Amb una direcció ferma per part del primer, un text impecable  i l’ús magistral dels pocs recursos que apareixen en l’escena, qualsevol petit detall (l’ús de l’espai, la vestimenta, la il.luminació…) adquireix una enorme significació. Ens ha captivat especialmente la interpretació dels actors (esplèndids, soberbis!) i la seva proximitat amb l’espectador.

Una obra simplement  imprescindible. El 31 de març, però, s’acaben les funcions.

2 responses to “Adreça desconeguda a La Villarroel

  1. Havia sentit parlar molt be d’aquesta obra, però dec a aquest apunt teu el haver-me decidit a anar a veure-la. Molt intensa, m’ha agradat molt i crec que has fet una crònica impecable. Gracies!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s